maandag 12 mei 2014

Ik hou van Holland...

Het bijzondere van zeilen is dat je op de mooiste plekjes van Nederland komt. Waar land en water elkaar raken, daar is het Hollandse landschap op zijn 'Hollandst'.

Ik weet: strikt gezien is het grootse deel van Nederland géén Holland. Holland, dat slaat maar op twee van de twaalf provincies. Toch dekt de term 'Hollands' naar mijn idee de lading het best. Hoe noem je anders een landschap van lucht en water, gevuld met rietkragen en windmolens?

Door het zeilen ben ik Nederland meer gaan waarderen. Ik heb langs witte kliffen gevaren en in spectaculaire baaien overnacht, en toch vind ik Nederland niet minder bijzonder. 

Vanaf het water gezien lijkt het wel een schilderijtje..

De voormalige Zuiderzee is prachtig. In het hart van een druk en dichtbevolkt land, een lege, uitgestrekte vlakte.  Alleen maar water om je heen..  Erg bijzonder. Leuk zijn ook de dorpjes in Friesland. Oude straatjes, windmolens, ophaalbruggen en kleine sluisjes, waar prachtige oude platbodems doorheen varen. Misschien niet heel hip, zo'n oud-Hollands landschapje, maar stiekem vind ik het toch heel erg mooi. 
 
Hieronder een serie van mijn mooiste foto's met een Hollands (oké, Nederlands..) thema.

De Stormvloedkering, een Nederlands staaltje vernuft
Een ophaalbruggetje bij de Weerribben
Ook dát is Nederland: strakke kustlijnen, basalt, en windturbines




Geen opmerkingen:

Een reactie posten