dinsdag 1 juli 2014

Belevenismaatschappij


Zeilen is een belevenis..
De zeilwereld vergrijst, hoor ik wel eens. En ik zie het ook, om me heen. Niet zelden zijn we met onze drieëndertig jaar de jongsten van de haven. Waar dat door komt? Daar heb ik geen pasklaar antwoord op. Maar ik denk graag na over dit soort zaken, en heb er zo mijn eigen ideeën over..

Ik stel me zo voor dat in de goeie oude tijd, de keuzemogelijkheden beperkt waren. Mensen gingen op vakantie met een caravannetje of tent, of brachten hun vrije tijd door in hun volkstuin. Een bootje hebben gaf vrijheid. Je was op het water, en kon gaan en staan waar je wilde. Gewoon een kwestie van een ankertje uitgooien of aan een steiger aanleggen. Dat was een bijzondere belevenis. Dat je zo'n boot ook nog moest onderhouden, nam je graag op de koop toe.

Maar tijden zijn veranderd. Belevenissen zijn nu overal te koop, in alle soorten en maten. Backpacken in Peru, bergexpedities in Nepal, kitesurfen in Hawaii. Met een paar muisklikken is de avontuurlijke vakantie geboekt. Compleet mét instructeur die je materiaal verzorgt en je de fijne kneepjes bijbrengt. Natuurlijk neem je ook zo'n monteerbaar actiecameraatje mee. Wat is nou een actieve vakantie zonder spectaculair verslag op Facebook?

We leven in een belevenismaatschappij, zo is mij verteld. Veel jongeren willen vooral bijzondere dingen beleven. Zij hechten minder waarde aan materiële dingen. En dat verklaart, naar mijn idee, waarom er in de jachthavens steeds minder jongeren te vinden zijn. Waarom een boot kopen en onderhouden, als je er ook eentje kan huren in Griekenland? Kant-en-klaar, net alles erop en eraan. Het jaar daarop boek je weer een totaal andere vakantie.

Niet dat ik dat per se slecht vind, trouwens. Sterker nog, ik herken mezelf er helemaal in! Ook ik woon in een klein huis, zodat ik zoveel mogelijk geld over heb voor andere dingen. Maar ik en mijn vriend hebben wél een eigen boot, plus het bijbehorende onderhoud.

Mijn leeftijdgenoten vragen ons regelmatig naar onze boot. Zelf zijn ze overal ter wereld geweest. Toch vinden ze het maar wat cool dat wij in dit bootje naar de Kanaaleilanden zijn gevaren. Want ook onze reis is een belevenis. En een best unieke, al zeg ik het zelf.

In een tijd waarin belevenissen met een muisklik besteld kunnen worden, hebben wij zelf een bootje gekocht en klaargemaakt voor de grote reis. We zijn naar de mooiste baaitjes gezeild, zonder vliegticket of reisorganisatie. Onze belevenis kun je niet boeken of bestellen. Die kun je alleen maar beleven door het zelf te doen. En dat is in deze tijd toch wel iets heel bijzonders.. 

2 opmerkingen:

  1. Hallo Wilweg,
    Ik kan me helemaal vinden in de tekst over de belevenismaatschappij.
    Gelukkig zijn niet alle mensen van onze slag, het zou anders keidruk worden op zee en in de heerlijk rustige ankerbaaien.

    groetjes
    Zuipschuit (zeilersforum)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is zoals een bekende filosoof ooit zei: Elk voordeel hep se nadeel...

      Verwijderen