dinsdag 8 juli 2014

Ontmoeting in Trintelhaven

Zin om weer op het water te zijn
De afgelopen maanden hebben we niet zoveel tijd gehad om te zeilen. Je kent het wel. Een familiedagje hier, een bruiloftje daar.. En uitgerekend het weekend dat je geen afspraken gepland hebt staan, voorspelt het KNMI windkrachtje niks. Maar vorig weekend was het dan zover. Een weekend zonder andere verplichtingen, eindelijk een keertje zeilen.

Waar zouden we dit weekend eens heen gaan? Mijn vriend wilde altijd al eens naar Trintelhaven. Een klein haventje, midden op de dijk die het IJsselmeer van het Markermeer scheidt. Zelf houd ik wel van dat soort rafelrandjes langs het water. Bij toeval ontdekken we dat het Zeilersforum een bijeenkomst heeft in de Trintelhaven, precies dat weekend. Ik ben zelf lid van het Zeilersforum, dus het lijkt me leuk de andere leden eens in het echie te ontmoeten. Die knoop is dus snel doorgehakt. Dat het KNMI wat buien voorspeld heeft maakt ons niet meer uit. We gaan!

Zaterdagochtend vertrekken we uit Lemmer. Er staat flink wat wind, maar we hebben ons zeil wat kleiner gemaakt door er een rif in te steken. De eerste uurtjes kunnen we dan ook heerlijk zeilen. Maar de lucht begint aardig donker te worden. Even later zitten we er middenin. Je ziet geen hand voor ogen. De boot ploegt zich intussen enthousiast door de golven heen. Lekker scheef, zoals onze boot altijd doet op dit soort koersen. Af en toe komt er een pets water over het voordek heen. Ehm.. waarom vond ik dit ook alweer zo leuk?

Gelukkig gaat het naar een uurtje wat minder hard regenen. Ondanks het buiige weer zijn we lang niet de enigen op het water. Overal zien we witte zeiltjes. Op een gegeven moment worden we ingehaald door een klassiek houten schip. Ook dat schip gaat door de harde wind behoorlijk scheef, wat een spectaculair gezicht oplevert.

Met die harde wind is het spectaculair zeilen

Dan komt Trintelhaven in zicht. Een klein bosje langs de dijk. Langzaam maar zeker varen we erop af. Maar plotseling doet een gigantische hoosbui het haventje uit het zicht verdwijnen. En ja hoor, even later komt die ranzigheid ook over ons heen. Het zicht is nog geen vijftig meter. Maar we zien dat de lucht boven Trintelhaven langzaamaan weer blauw wordt, terwijl wij nog in de regen zitten. Een haventje in de zon, daar varen wij graag naartoe..

En zo is Trintelhaven ineens verdwenen in een heftige regenbui

En even later is het er weer

Een half uurtje later leggen we aan in een zonnige Trintelhaven, alsof het nooit geregend heeft. Tijd om eens kennis te maken met de andere forumleden. We zien een groepje mensen op de kade zitten. Zijn die van het Zeilersforum? Dat blijkt inderdaad zo te zijn. We stellen ons voor en schuiven aan. De barbecue wordt aangestoken, tijd om te eten.

De catamaran van forumlid alweereengijp
De gesprekken zijn levendig. De meeste gesprekken gaan natuurlijk over zeilen, maar er wordt ook over voetbal gepraat. Vanavond moet Nederland tegen Costa Rica spelen. Gek genoeg zijn het vooral dames die niks van de wedstrijd willen missen. De aanwezige heren geloven het allemaal wel, dat hele voetbalgebeuren. Forumlid Anjo zegt dat hij niks van voetbal moet hebben, maar kan wel heel precies alle regels uitleggen..

Als de barbecue uit is, verkassen we naar de vuurplek. Het is een mooie zomeravond. Over het water kun je heel ver kijken. In de verte zien we Urk liggen, een streep fonkelende lichtjes aan een verder donker IJsselmeer. We krijgen slechts zijdelings wat mee van de zenuwslopende wedstrijd die heel Nederland in zijn greep houdt. Als we gejuich en getoeter horen, weten we dat de kwartfinale in de pocket is. Boven Urk zien we een flink aantal lichtkogels de lucht in gaan. Kennelijk viert men ook daar feest..

Het is nog aardig druk in Trintelhaven

Een mooie wolkenlucht boven het IJsselmeer

De volgende ochtend horen we dat er weer fikse buien voorspeld zijn. Tijd om te vertrekken. Hopelijk zijn we de buien dan voor. We zeggen nog even gedag tegen de andere forumleden, en maken daarna de touwen los. Op het IJsselmeer staat er een flinke wind. Links en rechts van ons zien we indrukwekkende wolkenluchten, maar gelukkig krijgen we zelf geen bui over ons heen. We genieten van de wind, die ons precies de juiste kant op blaast. Zo vliegen we naar Lemmer. Dit is zeilen zoals het hoort te zijn, geweldig.

In de sluis raken we nog gezellig aan de praat met de bemanning van een andere boot. Ook zij zijn enthousiaste toerzeilers, net als wij. En dan zit het er weer op, jammer. Gelukkig hebben mijn vriend en ik over een aantal weken vakantie, dus er liggen nog een aantal mooie zeildagen voor ons in het verschiet. Een fijn vooruitzicht..