vrijdag 8 augustus 2014

Zomervakantie 2014: Deel één


Afgelopen week kwam het er dan eindelijk van: Vakantie. Tussen alle drukte door hebben we toch een weekje de tijd gevonden. Precies genoeg tijd voor een rondje om Noord-Holland heen. Gaan we bovenlangs, en via Den Oever het zoute water op? Of gaan we naar Amsterdam en dan bij IJmuiden de zee op, naar boven?

Omdat mijn camera in het water gevallen is, zijn er van deze vakantie geen foto's beschikbaar. Vandaar dat jullie het met wat getekende sfeerimpressies zullen moeten doen

We besluiten eerst maar eens naar Enkhuizen te zeilen, en daar de beslissing te maken. Zondag 27 juli vertrekken we. Het is een mooie dag, maar er staat helaas maar weinig wind. En hij staat nog tegen ook, dus we zullen moeten opkruisen. Hopelijk is het beetje wind dát er staat genoeg om ons naar Enkhuizen te brengen..

De eerste paar mijl gaan aardig. Ondanks het kleine beetje wind gaat onze boot toch nog zo'n drie á vier knopen. Maar als we het Vrouwenzand gepasseerd zijn, is het gedaan met de wind. Met nog geen halve knoop dobberen we langzaam vooruit, omringd door honderden vliegjes. Ivo heeft het wel eventjes gehad en geeft het roer aan mij.

Dan ontwaar ik kleine kruimelwolkjes boven Enkhuizen. Tegelijkertijd vraagt Ivo zich hardop af waarom hij een paar boten zuidwesten van ons scheef ziet gaan. Er is toch helemaal geen wind? Of toch wel.. Een halve minuut later komt ook onze boot weer in beweging. De wind is nog een beetje gedraaid ook. Hierdoor kunnen we rechtstreeks op Enkhuizen af zeilen. Ik moet je vaker het roer geven, merkt Ivo verwonderd op.

Binnen no time zijn we bij Enkhuizen. In welke haven gaan we liggen? De Buitenhaven, midden in de stad is het het goedkoopst. Maar het is ook de drukste haven. In het hoogseizoen liggen de boten er vaak vier of vijf dik. Dat betekent dat je over een hoop andere boten heen moet klimmen voor je zelfs maar bij de kant bent. Maar omdat het daar altijd zo gezellig is, besluiten we toch voor de Buitenhaven te gaan. Gelukkig hebben we mazzel. Een vriendelijke meneer wijst ons op de boot naast de zijne. Die boot wil weer vertrekken. Na twee rondjes door de haven nemen wij het vrijgekomen plekje in, direct aan de kant. Ondertussen bewondert de buurman onze boot. Hij heeft het ontwerp meteen herkend. Hij vertelt over Wiebe Draijer, de ontwerper van onze boot, die hij zelf nog gekend heeft. Een eigenzinnige man, wars van compromissen.

Er komt ook nog een andere boot aan ons vast liggen, een bijzonder uitziend jachtje. Wat is dat voor boot? De eigenaar vertelt er graag over. Het is een Cape Cutter, een Engels zwaardbootje. Hij heeft er al verscheidene zwerftochten mee gemaakt. We drinken gezellig een whisky'tje in zijn kuip.

Dan is het tijd om naar bed te gaan. Omdat het toiletgebouw dicht is, was ik mijn handen maar aan de steiger. Dan hoor ik ineens een plons. In een flits bedenk ik me dat ik de fotocamera nog in mijn jaszak had zitten... Nee hé! Dat is wel een heel zuur begin van de vakantie.. Een beetje chagrijnig ga ik naar bed. Hopelijk verloopt de rest van de vakantie iets voorspoediger..

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten