vrijdag 21 november 2014

Ambities deel twee


Plan voor ooit: De Faeröer eilanden
En zo ineens is het alweer eind november. De lootjes voor Sinterklaas zijn al getrokken, de plannen voor de feestdagen worden gemaakt. 2014 is al bijna weer voorbij. Tijd voor een vooruitblik. Wat zijn mijn zeilambities voor het volgende jaar, en daarna?
In 2013 hebben we onze eerste echte zeetocht gemaakt. Van Lemmer naar de Kanaaleilanden en weer terug. We kregen te maken met getijverschillen, drukke scheepvaartroutes en havens die compleet droog vielen. Een echte spoedcursus. Iedere dag leerden we iets bij. In tien weken tijd zijn we gegroeid als zeilers, van zoetwatermatrozen tot heuse zeelui. Spannend, maar ook intens.

Dit jaar hadden we door een verhuizing en afstuderen geen tijd voor een lange vakantie. En omdat we het zo druk hadden, wilden we vooral ontspannen.  Onze plannen voor 2014 waren dan ook een stuk minder ambitieus dan die van 2013. We hebben een rondje Noord-Holland gemaakt. Een klein stukje over de Noordzee en de Wadden, en voor de rest gewoon op het IJsselmeer. Heerlijk gezeild, genoten van het mooie weer, de zon en de zee. Wat ontspanning betreft, was deze vakantie meer dan geslaagd.

Maar toch, tijdens dat kleine stukje buitenom begon het weer te kriebelen. Zin in in grotere tochten, uitdaging, avontuur. Ik heb al een mooie bestemming voor volgende zomer gevonden. Het lijkt me heel erg gaaf om het Duitse eilandje Helgoland aan te doen. Vanaf Terschelling is de afstand ongeveer 180 mijl. Zo'n lang stuk varen, daar ligt voor ons een uitdaging. We hebben inmiddels behoorlijk wat zee-ervaring, maar echt lange stukken hebben we nog niet gedaan. We willen leren om een beetje in een ritme te komen waarbij we dat ook echt goed vol kunnen houden.

Op de terugweg willen we het Lauwersmeer aandoen, om dan binnendoor terug naar Lemmer te gaan. Als kind kwam ik ooit met een schoolreis langs het Lauwersmeer, en ik kan me herinneren dat het een heel erg mooi gebied was. Weids, eenzaam, verlaten. Veel zeevogels. Het lijkt me dan ook prachtig om eens in dit gebied voor anker te gaan..

Als we eenmaal wat langer door kunnen varen, lijkt het me leuk dat uit te bouwen. Dan worden verdere bestemmingen op eigen kiel bereikbaar. Ik mag daar graag over dagdromen. Ik zou graag eens een half jaar vrijaf willen nemen, om de Faeröer eilanden te bezoeken. Via Schotland omhoog, langs de Orkney eilanden, en dan eventueel via Noorwegen weer terug. Een aflevering van Floortje naar het einde van de wereld wekte mijn nieuwsgierigheid naar dit gebied. Ik heb de Faeröer eilanden daarna opgezocht op Google. Wat ik zag beviel me meteen. Hoge rotspunten, watervallen, groene vlakten, ruige baaien. Onwerkelijk mooi. Daar wil ik heen!

Maar voorlopig zit een trip op eigen kiel er nog niet in. Niet qua vaardigheden, maar ook niet qua tijd. We kunnen er niet zomaar er een half jaar tussenuit. Daar zouden we dan echt een plan voor moeten maken. En op dit moment zijn we met heel andere dingen bezig. De hele trip in vier weken normale vakantie proppen vind ik ook zonde. Onze 22-voeter is niet zo snel. Dan zouden we moeten jakkeren om onze bestemming te halen. Betekent dat we geen aandacht kunnen schenken aan het moois onderweg. En als de wind een weekje lang verkeerd staat valt de hele planning in het water.

Voorlopig blijft het dus bij een persoonlijke dagdroom. Maar dromen is nooit weg natuurlijk. En ik heb weer iets om naartoe te werken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten