maandag 17 november 2014

Waarschuwing. Dit blog is niet geschikt als navigatiehulpmiddel!

Navigeren, een hele kunst ..
Ja, ik dek me alvast in. Voor je het weet raakt er iemand geïnspireerd door dit blog, besluit ook het ruime sop te kiezen, en loopt op de klippen omdat ik ergens in mijn blog vergeten ben een betonnen dam of ander obstakel te vermelden. Dat willen we niet hebben natuurlijk..

Oké, ik trek het nu een beetje in het belachelijke. Maar het is en blijft een raar fenomeen. Op veel elektronische zeekaarten staat namelijk expliciet vermeld dat je de zeekaart vooral niet als zeekaart mag gebruiken. Dit heeft natuurlijk alles met indekken te maken. De makers van deze kaarten zijn bang dat ze voor schade verantwoordelijk gesteld worden. Vrijwel iedereen weet dit, en bijna niemand neemt de bijsluiter van deze kaart dan ook serieus.

Maar toch, deze ietwat loze waarschuwingen zetten me wel aan het denken. Wanneer is een kaart of beschrijving van een gebied wél een officieel navigatiehulpmiddel? Is de Reeds officieel? Zijn kaarten uitgegeven door overheidspartijen officieel? En als alleen die officieel zijn, mag je dan in principe ook niet af gaan op het advies van de schipper die naast je in de haven ligt? Of op een tip die je op een internetforum krijgt?

Een vraag op het zeilersforum levert duidelijkheid. Ja, er bestaat zoiets als een officieel gecertificeerde elektronische kaart. De Internationale Hydrografische Organisatie is de wereldwijde officiële instantie die zich bezig houdt met het keuren van zeekaarten. De grote scheepvaart moet gebruik maken van officieel goedgekeurd kaartmateriaal, zowel elektronisch als op papier. Ook de systemen waar de elektronische kaarten op worden weergegeven, moeten voldoen aan regels.

Maar voor kleine jachten gelden die regels allemaal niet. Die mogen helemaal zelf weten waar ze op navigeren. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de schipper zelf. Die moet vooral zijn gezonde verstand blijven gebruiken. 'Gezond verstand' betekent bijvoorbeeld dat je niet blind vaart op de kaart, ook al is ie 100% goedgekeurd. Dat gezonde verstand rechtvaardigt in mijn ogen dan ook prima het gebruik van niet-gekeurde kaarten. Naast uiteraard het gebruik van papieren kaarten, pilots, en almanakken. 

Immers, meer info en meer bronnen is altijd beter. Al die info kun je meenemen in je inschatting. En als je je pilot gelezen hebt, of wat lokale kennis hebt ingewonnen, dan weet je bijvoorbeeld dat op een bepaalde plek zandbanken zich snel verplaatsen en dat je dus ook een zandbank kan verwachten die niet op de kaart staat. Zelf nadenken is dus het devies (wie zelf nadenkt had dat natuurlijk al kunnen bedenken). En niet zomaar blind afgaan op wat de kaart zegt. Zoals dat malle advies om de kaart vooral niet als kaart te gebruiken. Dat advies ga ik lekker negeren, zoals de rest van de zeilers ook doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten