dinsdag 20 januari 2015

Zeilen naar de Kanaaleilanden, deel veertien

Beauport Bay
Na een paar dagen in de marina van St.Helier is het tijd om weer verder te gaan. Als we nog langer in deze veel te dure marina blijven, loopt deze trip uit op een persoonlijk faillissement. Ankeren is aanmerkelijk goedkoper. De vorige keer voor anker was bepaald geen succes, maar we proberen het gewoon nog een keer.

Het is maar een klein eindje varen van St. Helier naar Beauport Bay, waar we ons anker uitgooien. Volgens de Lonely Planet is dit een van de twee beste stranden van de Kanaaleilanden. Ze hebben geen woord teveel gezegd. Beauport Bay is de meest spectaculaire plek waar ik ooit overnacht heb. De baai heeft een roze strand met zwarte stenen, en is afgeschermd door hoge rotsen links en rechts. Het groen van de bomen vormt een mooi kleurcontrast met het strand en de rotsen. Het strandje is alleen via een smalle trap te bereiken, dus het is er nog eens mooi rustig ook. Om een uurtje of zes vertrekt de laatste badgast en hebben we de baai voor ons alleen. Tijd voor een whisky'tje.

Maar ook weer niet teveel whisky, want dit is de eerste nacht dat we echt voor anker liggen (de vorige keer in Sark, lagen we aan een meerboei). En ook hier is het getijdenverschil flink.. Echt zorgeloos voor anker liggen we dan ook niet. 's Nachts kan ik het niet laten om verschillende keren te checken of we nog steeds vastliggen. Maar het adembenemende uitzicht zorgt ervoor dat deze baai die moeite meer dan waard is.

Een spectaculaire ankerplaats
De volgende dag varen we weer verder. Door naar het volgende eilandje, Guernsey. Geen lange trip, maar het is weer puzzelen met de stroom. Het kost me moeite om koers te houden en niet terug naar Sark te varen. Na een paar uurtjes varen komen we aan in de haven van St. Peter Port. Een kleine, drukke haven die we delen met veerboten, vissersbootjes en een grote, snelle catamaranferry. Achter deze voorhaven liggen een paar jachthavens, maar er staat nog niet genoeg water om daarin te kunnen. Wachten op het tij, dus..

Boten voor anker aan de andere kant van de haven
Na paar uur kunnen we naar binnen. Een mooi haventje, minder duur dan de haven in St.Helier. Het water is er zo helder dat je de bodem kan zien, vooral bij eb. Aan de kade staat een rijtje palmbomen. Best exotisch. Nadeel is dat de havenmeester zo ongeveer twee keer per dag zijn knechtjes op je afstuurt, om te vragen of je wel betaald hebt.

De volgende dag besluiten we het eiland te voet te verkennen. Alleen al op dit kleine stukje Guernsey is er een hoop te zien. Net zoals in St.Helier, wordt de haven van St Peter Port beschermd door een indrukwekkend zeefort. Op de hoge kliffen verderop staat een batterij oude kanonnen opgesteld. Kennelijk moest men elkaar hier nogal eens hebben in eerdere tijden. Deze eilanden waren vroeger tot de tanden bewapend..

deze kanonnen beschermden St. Peter Port vroeger

Naast de kanonnen ligt nog een bezienswaardigheid. La Valette is een victoriaanse tidal pool, de oervorm van het gemeentelijke zwembad. In de rotsen zijn een aantal bassins uitgehouwen, die zich door de getijden twee keer per dag vullen met vers water. De Victorianen waren nogal preuts, dus het zwemmen gebeurde uiteraard strikt gescheiden. Er is een bassin voor mannen, vrouwen en kinderen. Twee van de drie baden zijn nu min of meer verlaten, maar het derde bad wordt nog steeds gebruikt als buitenbad. We springen er van de duikplank en bestellen er een vette fish and chips. Daarna lopen we weer naar de boot, en bespreken we wat we morgen gaan doen. Vooral het eilandje Herm schijnt de moeite waard te zijn...

Wordt vervolgd..
La Valette Bathing Pools..  een van 's werelds eerste infinity pools
Onderweg zien we een schattig muisje..