maandag 16 maart 2015

De HISWA 2015

Klassieke Tjotter, tentoongesteld op de HISWA
Afgelopen zondag was ik op de HISWA om een presentatie over zeilen in kleine boten te geven. Ik was nog nooit eerder op de HISWA geweest, dus voor mij was dit een nieuwe ervaring. Een verslag.

Een uurtje later dan gepland arriveren we op het terrein van de Amsterdam Rai. We besluiten eerst maar eens de stand van het Zeiltheater op te zoeken, dan kunnen we dat straks tenminste gemakkelijk terugvinden. Ik ben wel een beetje zenuwachtig. Op het internet mag ik graag mijn verhaal vertellen en mijn mening geven, maar in het echt houd ik er helemaal niet van om in de belangstelling te staan. Het Zeiltheater vind ik er ook heel groot uitzien. Moet ik daar straks staan? Help!

Nou ja, zo ver is het nog niet. Eerst maar eens een rondje maken. We vergapen ons aan alle grote en dure boten. Dit is de HISWA zoals ik die verwacht had. Het ene stukje speelgoed is nog groter, duurder, en glanzender dan het ander. Een van de sloepen heeft zelfs een dure fles champagne in de kuip staan. Deze dobber is duidelijk niet voor het gepeupel bedoeld, dat we het maar even weten.   

Veur 'ons soort mensen'
Maar behalve dure boten is er nog veel meer te zien. Zo heeft het buitenboordmotormuseum er ook een stand. Ik wist niet eens dat er zo'n museum bestond.. Erg leuk om die oude modellen eens van dichtbij te bekijken. Ook staan er een aantal mooie klassieke schepen, strak in de lak. Er is een standje met modelbootjes. Wat een ontzettend geduld hebben die mensen, om zo precies een scheepje na te bouwen. Dan is er nog een stand met allerlei powerboats. Ik dacht altijd dat racen met powerboats een hightech aangelegenheid was. Maar dat blijkt mee te vallen. Een kale polyester romp met een buitenboordmotor erachter, die met twee metalen draden aan het stuur vastzit en zo bediend kan worden. Simpeler kan eigenlijk niet. 


Meer raket dan boot

Het valt me wel tegen hoe groot het allemaal is. Ik had het allemaal iets massaler verwacht. Maar toch leuk om het allemaal eens een keer te zien. Als we ons rondje gemaakt hebben is het ook bijna tijd voor de presentatie. Spannend!

Er zijn in totaal drie presentaties over varen met kleine boten. Peter Schermer en Lars Bosma vertellen over de Small Ships Race. Dat is een zeiltocht naar Engeland, speciaal voor kleine boten. Daarna vertelt Joost Ubbink over het 'vierkantje Noordzee' dat hij deze zomer maakte. Van Engeland via de Shetland eilanden, naar Noorwegen en weer terug. Ik ben als laatste aan de beurt. De zenuwen die ik eerst had vallen gelukkig helemaal weg tijdens de presentaties van de anderen. Met plezier vertellen ze over hun ervaringen. En dat is waar het om gaat, plezier overdragen op anderen. Zo wil ik het ook, gewoon een leuk verhaal houden over zeilen. En dat lukt aardig, al zeg ik het zelf. Het theater zit aardig vol, en niemand loopt weg. 

Mijn presentatie
Na onze presentaties is er tijd voor vragen en antwoorden, en daarna is het alweer afgelopen. Maar buiten het zeiltheater gaat het gesprek gewoon verder. Ivo en ik komen veel collega-zeilers tegen, die we normaal alleen kennen via het internet. Erg gezellig. Op een dag als deze besef ik dat ik geluk heb gehad met mijn vriend. We hebben dezelfde passie. Ivo is degene die het leeuwendeel van de praktische zaken regelt. Hij is dus de drijvende kracht achter mijn blog. Voor ons is zeilen een kwestie van teamwork. 

Dan pakken we nog even een biertje. Het gesprek komt op de Small Ships race. Joost probeert ons over te halen om dit jaar mee te doen. Ivo en ik twijfelen nog, want er valt nog een hoop te doen aan onze boot. Zijn we wel op tijd klaar? Maar daar moeten we ons niet door laten tegenhouden, vindt Joost. Als je jezelf ingeschreven hebt, kan je je altijd nog terugtrekken, mocht je niet op tijd klaar zijn. Dus melden we ons aan bij de vereniging van Toerzeilers. Hoe we dit met onze plannen om naar Helgoland te varen gaan combineren, dat moeten we nog even bekijken. Maar het gaat zeker weer een avontuur worden.

Nadat we ons hebben aangemeld lopen we nog een klein rondje. En daarna hebben we het ook wel weer gezien. We zijn doodmoe van alle indrukken, maar we hebben wel een gezellige dag gehad.

Een foto-impressie:
Stoere catamaran
En hier nog eentje
Om door een ringetje te halen, deze klassieke speedboot
Platbodems op een rij
Scheepsmodel van een ferry
Schattig scheepje voor op de vensterbank
Karakteristieke 'snuit' van een powerboat
En voor de kinderen was er uiteraard ook vermaak geregeld
 


2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag Joke, jammer dat ik er niet bij kon zijn. En de small ship race moeten jullie zeker doen, is ontzettend leuk en fantastische aankomst in Lowerstoft. Weet zeker dat jullie dit kunnen nadat ik je verslagen heb gelezen over jullie tocht naar de Kanaaleilanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het geeft moed om dat te horen. Het wordt zeker weten een mooi avontuur.

      Verwijderen