dinsdag 5 mei 2015

Reiziger in eigen land

Tussen alle drukte en bedrijvigheid door, vandaag een wat meer filosofische post, over de ogen van een reiziger. Ik blijf jullie uiteraard op de hoogte houden van de voorbereidingen voor de Small Ships Race. Daarnaast hebben jullie ook nog wat verslagen over de Kanaaleilanden tegoed.. 


Reizen is fantastisch. Tenminste, als we de verschillende reisblogs mogen geloven. In tegenstelling tot vakantie, is reizen hard werken. Vakantie doe je om te ontspannen, even van alles weg te zijn. Reizen doe je om ervaringen op te doen. Het zou je bewuster maken en je blik verbreden. Sommigen gaan zelfs zover dat ze beweren dat het leven een boek is, en dat als je niet reist, je op pagina één al met lezen gestopt bent ....

Die laatste stelling vind ik een beetje aanmatigend, eerlijk gezegd. Maar er zit wel een kern van waarheid in alle jubelverhalen. Vooral wat het 'bewuster worden' betreft. Als je reist ben je in een nieuwe omgeving. Je kijkt meer om je heen, je ruikt de geuren, je proeft de sfeer. Je staat stil bij dingen. Kortom: je beleeft meer. En dat is, denk ik, waarom reizen voor zoveel mensen heel belangrijk is.

Maar tegelijkertijd is dat wel raar, dat het beleven van je omgeving zo aan reizen gekoppeld is. Moet je per se 'weg' om te kunnen genieten van je omgeving? Ik denk van niet. Heel zweverig gezegd: 'reizen is een houding, en geen activiteit'. Openstaan voor je omgeving heeft in principe niets te maken met hoeveel kilometers er tussen je laatste woonplaats en je huidige verblijfplek zitten.

Toch ervaren veel mensen 'op reis' hun omgeving veel bewuster. Ik denk dat dat komt, doordat je op een gegeven moment blind wordt voor je dagelijkse omgeving. Wat je elke dag ziet, dat wordt op een gegeven moment gewoon. We vergapen ons aan foto's van vrienden die naar Afrika op vakantie zijn geweest, dromen weg bij een reisreportage over Azië, sparen voor een grote reis naar Brazilië.. Waar we ook over dromen, Nederland is er in ieder geval niet bij. Voor veel mensen valt Nederland in de categorie 'ook wel leuk'. Tweede keus, als je geen geld hebt voor een vakantie verder weg. Om te beleven moet je reizen. Verder is beter.

Maar reizen is een houding. En die houding kun je veranderen, ook zonder weg te gaan. Ik probeer mijn eigen land te bekijken door de ogen van een reiziger. Een reiziger uit een ver oord. Voor die persoon is Nederland veel meer dan 'ook wel leuk'. Reizigers uit verre landen zetten enthousiast foto's van Giethoorn op hun Facebook, net zo als wij dat doen met foto's van een spectaculaire safari. Toegegeven, Nederland heeft geen toppen van vierduizend meter, of een woeste kustlijn met spectaculaire baaien. Maar wie als reiziger de wereld in kijkt, merkt ook minder voor de hand liggende parels op. In het geval van Nederland is het vooral de sfeer die bijzonder is. Een eigenheid die niet echt in woorden te vangen is. Stoer, pittoresk, traditioneel en dynamisch, en daar dan een soort mix van, dat komt nog het meest in de buurt. Datgene, dat vind je nergens anders ter wereld terug.

Maar dat is niet vanzelf gekomen. Dat heb ik echt moeten leren zien. Maar het is meer dan de moeite waard. Want wie kijkt als een reiziger, kan overal ter wereld 'op reis' zijn. Zelfs op een weekendje heen en weer van Lemmer naar Enkhuizen.

Om te laten zien hoe mooi Nederland is, hier een paar van mijn mooiste Nederland-foto's 





























2 opmerkingen:

  1. Het reizen heeft denk ik vooral te maken met ontdekken. Andere werelddelen zien, amdere culturen en personen ontmoeten. Ik denk dat het die combinatie is. Ik ben het wel met je eens dat vakantie in eigen land net zo leuk, romantisch en leerzaam kan zijn als een verre reis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! En als je met de ogen van een reiziger kijkt, valt er ook in Nederland nog genoeg te ontdekken..

      Verwijderen