maandag 31 augustus 2015

De 24-uurs race 2015

Het wedstrijdveld, nog enkele uren verwijderd van de finish..
Afgelopen zaterdag was ik weer eens in Medemblik. De reden? Ik was uitgenodigd om een praatje te komen maken in de studio van Regatta Radio, een radiostation dat live verslag doet van de Delta Lloyd 24 Uurs Race.

Deze 24 Uurs Race is een bijzondere zeilwedstrijd. In vierentwintig uur moeten mensen zoveel mogelijk mijlen maken over het IJsselmeer, Markermeer, de Noordzee en de Waddenzee. Daarbij moet gebruik gemaakt worden van bepaalde 'rakken'. Een rak is een rechte lijn tussen een punt A en een punt B. De te varen rakken worden door de wedstrijdleiding vooraf bekend gemaakt. Hetzelfde rak mag maximaal twee keer gevaren worden. Teams hebben de keuze uit verschillende startplekken, maar ze finishen allemaal op hetzelfde punt, in de haven van Medemblik. Daar moeten ze dan ook precies na vierentwintig uur aanwezig zijn. Een uur te vroeg of te laat aankomen levert een diskwalificatie op. Een hele puzzel dus.

Ik arriveerde een paar uurtjes voor de finish. Het was een schitterende zomerdag. Vanuit de studio kon ik over het hele IJsselmeer uitkijken. In de verte dreef een muur van witte zeiltjes. Het deelnemersveld telde rond de zeshonderd boten! Voorspeld was, dat de wind over een paar uur weg zou vallen. Zenuwslopend. Als de wind weg valt, komen al die jachten dan nog wel op tijd?

Helaas kon ik niet lang blijven. Ik had nog wel wat langer willen blijven plakken om de finish en het feest mee te kunnen maken. Wellicht volgend jaar.. 

Uitzicht vanuit de studio
In de haven vermaakte de zeilende jeugd zich prima..
Los van de race was het ook gewoon een schitterende zeildag. De laatste van het jaar?
Vijf uur in de middag. De finish komt steeds dichterbij..
Zelfs vanuit de trein naar huis zag ik nog verschillende witte zeiltjes achter de dijk. Ik hoop dat die nog op tijd waren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten