donderdag 12 november 2015

Ervaringslessen van de Kanaaleilanden



Toen we vertrokken voor onze grote reis naar de Kanaaleilanden waren we redelijk 'groen' wat zeezeilen betreft. Toen we terugkwamen al ietsje minder. Deze eilanden zijn echt een prachtig zeilgebied. Maar ook uitdagend. De Kanaaleilanden worden gekenmerkt door enorme getijdenverschillen, heftige stromingen en rotsen boven en onder water. In dit stuk wil ik de belangrijkste lessen delen. Zodat anderen die ook deze kant op willen, er hun voordeel mee kunnen doen. Want de Kanaaleilanden zijn misschien geen makkie, maar zeker de moeite waard om eens te bezoeken!

Les 1: Vaak is er geen 'undo' knop

Als je bij Scheveningen naar buiten vaart en de omstandigheden bevallen je niet, dan kun je er meestal wel voor kiezen om rechtsomkeert te gaan. Maar op de Kanaaleilanden heb je die optie vaak niet. Je vertrekt wanneer de stroom mee begint te lopen, want varen met stroom tegen is domweg geen optie. Een uurtje later kan er zo drie, vier knopen stroom staan. Terug gaan is geen haalbare kaart meer. Je kan hoogstens uitwijken naar een haven die iets dichterbij ligt dan je originele bestemming. Tenminste, als de stroom dat toelaat. Hier hebben we geleerd rekening mee te houden. Het maakt beslissingen rond vertrekken of blijven in ieder geval een stuk spannender.

 

Les 2: De misthoorn weet meer dan jij

Ik wist niet dat ze nog bestonden, maar op de Kanaaleilanden heb je echte misthoorns. Tijdens ons verblijf op Guernsey waren we anderhalve dag lang in een dikke soep gehuld. Al die tijd hebben ze staan loeien. Daarna klaarde het weer op. Ivo en ik maakten plannen om weer verder te gaan. We stonden met een strakblauwe hemel op. Maar toen we aan ons ontbijt zaten begonnen de hoorns weer. Nergens was mist te zien. Misschien waren ze iets te gevoelig afgesteld? Of stond er ver weg nog een meetstation in een overgebleven restje mist? We besloten de hoorns te negeren en voeren naar buiten. Binnen twintig minuten zaten we in een potdichte mist. We zagen geen hand voor ogen. We hoorden alleen het geluid van de misthoorns. Told you so...

 

Les 3: In een almanak staat meer dan alleen haveninfo

De almanak is een van dé essentiële informatiebronnen voor een grotere zeereis. Dus we hadden speciaal voor deze reis een gloednieuwe Reeds gekocht. En die gebruikten we ook. Vooral voor info over aan te lopen havens. De Reeds is echter veel meer dan een simpele 'havengids'. Zo bevat hij ook info over belangrijke passages. Die je eigenlijk moet doornemen vóór je van wal steekt. En niet pas erna, wanneer je bij toeval ontdekt dat je over een stuk zee bent gevaren dat bij ruw weer erg gevaarlijk is. Dat laatste stuk info stond niet op de kaarten, wel in de Reeds. Gelukkig was het weer rustig en is er weinig gebeurd. Een belangrijke les voor de volgende keer....

 

Les 4: Pas op met wind tegen stroom..

We hadden het zo vaak gehoord. Als de windrichting en de stroomrichting tegenovergesteld van elkaar zijn, dan krijg je heel onrustige zeeën. Maar we moesten het een keer zelf ervaren om te beseffen hoe erg de stroom alles in de war kan schoppen. Op de Kanaaleilanden nog wel, waar het getij larger than life is. We voeren van St Peter Port naar Beaucette Marina. Een stukje van nog geen vier mijl. En een volkomen normale wind, niet hoger dan vier beaufort. Maar de golven waren met recht beangstigend te noemen. Hou hier dus rekening mee in je planning.

 

Les 5: En het omgekeerde geval

We hadden onze overtocht van Cherbourg naar Alderney netjes uitgekiend. We zouden over de Alderney Race gaan, een stuk zee waar stroomsnelheden van tien of zelfs elf knopen voorkomen. Omdat er een mooie twaalf knopen wind stond, leek dit geen enkel probleem. Maar toen we eenmaal voorbij Cap de La Hague waren, viel de wind weg. Geen snelheid en geen roerdruk meer. Als een badeendje werden we meegevoerd door de stroom. Langzaam dobberden we Alderney voorbij.

Er was niks mis met de weersvoorspelling. Maar we werden door de stroom vooruit geduwd in dezelfde richting als de wind. Er was weinig verschil in snelheid tussen onze boot (negen knopen) en de omringende lucht (twaalf knopen). En dat verschil in snelheid is wat een boot doet zeilen. De stroom nam ons letterlijk de wind uit de zeilen....


 

Les 6: Blijf op je grondkoers letten!

Als je een stuk op de Kanaaleilanden gaat zeilen, ben je (als het goed is!) op de hoogte van het feit dat de stroom je weg kan zetten. Dat betekent dat je boot niet altijd naar dezelfde plek toe vaart als waar de boeg heen wijst. Maar er is een groot verschil tussen daarvan op de hoogte zijn en het je echt beseffen.

Als je lekker aan het roer zit en geniet van het mooie uitzicht ben je niet altijd bezig met je ware koers. Dan kan het gebeuren dat je even vergeet dat je op de Kanaaleilanden zit. Dat je op een bepaald punt af vaart zoals je dat op het IJsselmeer zou doen. Dit is mij meerdere malen gebeurd, waardoor we niet altijd een even mooie route gevaren hebben. En ook hier weer geldt: op de Kanaaleilanden is een stuk omvaren nog een van de minder erge dingen die je overkomen kan. Houd je plotter of GPS goed in de gaten! 
 

 

Les 7: Ankeren is een kunst

We waren goed op de hoogte van de getijdenverschillen, niet alleen tijdens het varen, maar ook tijdens het ankeren. De baaitjes op de Kanaaleilanden zijn mooi, maar tussen het hoogwater en laagwater kan het zo zeven meter schelen. Soms zelfs meer. Als het hoogwater is heb je ineens een stuk minder lijn, als het laagwater is heeft je boot ineens veel meer bewegingsruimte. Hier moet je dus rekening mee houden.

 

 

Les 8: Vergeet niet te genieten

Als je alle bovenstaande dingen gelezen hebt, lijkt het of water rond de Kanaaleilanden een poel vol gevaren is. Dat beeld klopt ook, voor een deel. Maar behalve uitdagend, is het er ook schitterend. Woeste kliffen, lieflijke baaitjes en witte stranden, op de Kanaaleilanden heb je het allemaal. Probeer te genieten van het voorrecht om in zo'n prachtig gebied rond te mogen varen, zonder de gevaren daarbij uit het oog te verliezen, uiteraard.

Heel veel vaarplezier! 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten