Een
paar weken geleden schreef ik een blogpost over de regels en
etiquette van het langszij liggen. Daar zijn heel veel reacties op
gekomen. Op het blog zelf, op Facebook en op de site van
Sailspecials, waar het stuk ook verschenen is. Veel mensen
droegen suggesties aan, voor regels die nog niet in het stukje vermeld
stonden. Vandaar deze vervolgpost, waar ik alle beleefdheidsregels
nog eens op een rijtje zet.
Langszij liggen: De algemene beleefdheidsregels
Kop op kont
Probeer,
waar mogelijk, om en om te gaan liggen. Dus met je boeg tegen de kont
van de boot waar je aan vastlegt. Dan heb je meer privacy dan
wanneer iedereen met de kuip tegen elkaar aan ligt.
Bij heftige golfslag heb je ook minder kans dat de masten elkaar
beschadigen. In sommige havens schijnt om-en-om liggen niet meer te
mogen. Ook hier zit
een gedachte achter: Als er iets in de haven gebeurt, kun je de plek
des onheils sneller verlaten. Onder andere in havens met de Blauwe Vlag
wordt die regel gehanteerd. In dat geval moet je uiteraard de regels
van de haven opvolgen.
Van groot naar klein
Kleine
boten kunnen wel aan grote boten gaan liggen, maar grote niet aan
kleine. Als je een klein jachtje hebt, sluit je vaak de rij. Het is
dus zonde om aan een schip te gaan liggen dat veel groter is dan je
eigen schip. Daar hadden immers meerdere boten aan vast gekund.
Probeer aan een boot te gaan liggen die net zo groot is als jouw eigen boot, of net ietsje
groter.
Geen zin in buren? Jammer dan!
Volgens
het Binnenvaart Politie Reglement mag je langsliggers niet
weigeren.
Oneven schip? Lijn naar de wal!
Als
het erg druk is kunnen de rijen boten best lang worden. Op plekken
als Helgoland lig je soms met vijftien schepen naast elkaar. Ook in
Nederland zijn rijen van zes of zeven dik geen uitzondering.
Als de wind vat krijgt op een lange rij, dan kan de boel heen en weer
gaan zwaaien. Geen fijn idee. Daarom is het belangrijk dat een dergelijke
rij goed wordt vastgemaakt. Vanaf het derde schip wordt er van ieder
oneven schip verwacht dat zij een lijn naar de kant leggen. Het
eerste oneven schip in de rij heeft als het goed is, sowieso al
lijnen naar de kant! Dus, verder schip 3, 5, 7, enzovoorts.
Passeer over het voordek
Als je
over andere boten naar de kant toe moet, ga je altijd over de
voorpunt en niet door de kuip, tenzij anders afgesproken. Zo gun je
mensen hun privacy.
Kondig je vertrek tijdig aan
Al
ligt er een hele rits boten aan jouw boot vast, het is nog
steeds je goed recht om te vertrekken wanneer jij dat wilt. Zelfs als dat om vijf uur in de ochtend
is. Het is dan wel zo netjes om dat
vertrek op tijd aan te kondigen, zodat de anderen daar rekening mee
kunnen houden. Als je in de vroege ochtend weg wil, is het handig om dit de avond ervoor al mee te delen.
Leg je vallen het zwijgen op
Niks
zo irritant als de hele nacht wakker liggen van het geklepper van
vallen tegen de mast. Wijzelf binden onze vallen met
een elastiekje aan het stag, zodat ze niet met een hoop lawaai tegen de mast aan slaan. Fijn voor onszelf en onze buren.
Maak van je boot geen hindernisbaan
Als je
in het pikdonker over een onbekende boot je weg terug moet vinden, is
het wel handig als die boot een beetje opgeruimd is. Slingerende
lijnen of openstaande luiken vormen voor een in het donker tastende oversteker al snel een gevaarlijke valstrik.
Let op je bijboot
Leuk
een bijbootje in het water. Maar soms kan het een sta-in-de weg zijn
voor potentiƫle langsliggers. Zorg ervoor dat je bijboot niet naast
je boot dobbert. Dan kunnen anderen aanleggen langs je boot, ook als
jij er niet bent om een handje te helpen.
Hang alvast een stootwil uit
Als
wij aan de kade liggen hangen we altijd twee stootwillen uit. Zo
willen we aan anderen laten zien dat zij welkom zijn om langszij te
gaan liggen.
Laat je deklicht niet onnodig branden
Je
weg terug vinden over een rij onbekende boten is al lastig genoeg
zonder bouwlamp die in je gezicht schijnt. Echt gezellig staat het
niet en het trekt ook nog eens muggen aan. Laat je denklicht dus niet
aan als dat niet nodig is.
Wees aardig
Gebruik
je gezonde verstand en hou rekening met de ander. Doe geen dingen waar je buurman last van zou kunnen hebben, zoals harde muziek draaien, je hond lekker zijn frustraties uit laten blaffen of om vier uur in de nacht zeer luidruchtig over de boot stommelen.
Dat waren de regels, voorlopig. Als
ik een regel vergeten ben, meld het even in de comments, dan zet ik
die er alsnog bij. Deze regels zijn ook op te zoeken in de
verschillende naslagwerken, zoals het boek "de Zeilsport"
van Ir. J. Loeff of "Zeilen van beginner tot gevorderde"
van Heijnen en Tolsma. Voor een ander leuk stuk over etiquette: Klik hier.
Als groter schip, 12m, ben je pas later uitgezeild en kom je dus later binnen. Dan zie ik langs de kade allemaal kleine schepen die mopperen op het aanlegbeleid.
BeantwoordenVerwijderenVraagt wel een beleid van de haven, en laat de kleinere bij elkaar.
groet Rob
Een goede haven zal daar wel op letten denk ik. In Enkhuizen in de stadshaven is de havenmeester druk doende om alle boten op een beetje efficiƫnte manier op elkaar te leggen.
VerwijderenOverigens heb ik de impressie dat juist de kleinere boten het laatst binnenkomen, omdat zij langzamer zijn. Voordeel van een kleine boot: Je past vaak wel ergens tussen ;)
Je geeft mooie uitgebreide uitleg, maar er hoort ook bij dat je bij een sleepboot groot of klein altijd via het achterdek gaat
BeantwoordenVerwijderen