vrijdag 11 december 2015

Doen wat ik leuk vind



December vind ik altijd een heerlijke tijd. Het is de tijd van feest, lichtjes en cadeautjes. Deze keer ben ik extra vrolijk, want dit jaar ligt er voor mij wel een heel speciaal cadeautje onder de kerstboom...

Zeventien december komt het januarinummer van Zeilen Magazine uit, met de extra vakantiespecial. En... (spannend tromgeroffel) in dat kerstpakketje zitten twee artikelen van mij! In de vakantiespecial kun je lezen hoe ik en Ivo de afgelopen zomer met de Small Ships Race mee zijn gezeild naar het Engelse Lowestoft, waarna we verder zijn gegaan naar Whitby. In het magazine zelf leg ik uit hoe je voor weinig geld een mooie joon met een lampje erin bouwt.

Ik ben er superblij mee. Deels omdat het toch een bevestiging van mijn eigen kunnen is. Als ik alleen saaie en onleesbare blogs had gepost, was ik vast niet gevraagd om voor een landelijk tijdschrift te gaan schrijven! Maar ik ben vooral blij omdat het helemaal past in de filosofie van het blog: Doen wat ik leuk vind en mijn enthousiasme met anderen delen..

Vroeger schreef ik op het zeilersforum over mijn belevenissen. Daar kreeg ik vaak enthousiaste reacties. Vandaar dat ik besloot een eigen blog te beginnen. In het begin was het nog erg rustig. Als ik veertig, vijftig lezers had was het al veel. Maar de aanhouder wint! Door gewoon door te schrijven, feedback te vragen en te experimenteren met verschillende soorten blogposts kreeg ik het schrijven steeds meer in de vingers en groeide mijn publiek. Ik kreeg meer en meer leuke reacties van bekenden én onbekenden.

Langzaamaan kwamen de eerste kleine succesjes. Ik schreef een mooie post naar aanleiding van een column van Wilfried de Jong, die vond dat de mannen van Team Vestas maar mietjes waren, omdat ze het niet zo leuk vonden om met zeventien knopen op een rif te stranden. Die post leverde mij op één dag maar liefst 207 unieke bezoekers op. De posts over het zelf controleren van reddingsvesten, doe-het-zelf zonnepaneelsteunen en de etiquette van het langszij liggen braken daarna ieder ook bestaande bezoekersrecords, een teken dat het blog nog steeds aan het groeien is. 

Mijn werk bleef niet onopgemerkt: mensen begonnen mij te vragen voor leuke dingen. Zo deed ik afgelopen maart mee aan een paneldiscussie over het zeilen in kleine bootjes, in het Zeiltheater op de Hiswa. Het was volle bak, dus kennelijk sprak het thema veel mensen aan. Altijd gaaf om zo je enthousiasme te kunnen delen! Daarnaast plaats ik af en toe stukjes op zeilhelden.nl en het blog van Sailspecials. Ik ben ook gevraagd om als radio-dj live verslag te doen van grote zeilwedstrijden.. Weer heel iets anders, maar wel leuk om te doen.

En zo was er afgelopen september ineens dat mailtje van Zeilen. Of ik een paar artikelen voor ze kon schrijven. Ja natuurlijk! Voor een landelijk tijdschrift schrijven, hoe stoer is dat? Het betekent ook dat ik een beetje van mijn hobby mijn werk heb gemaakt. Waardoor ik nóg meer kan doen wat ik leuk vind...

Natuurlijk ga ik ook gewoon door met Keepitsimplesailing. Dit blog én zijn trouwe schare lezers hebben me al heel veel moois gebracht. Mijn dank daarvoor :)
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten